Menu Close

cristalografia

Quan pensem en la cristal·lografia ve a la ment el món dels minerals, les gemmes, etc. No obstant això, els cristalls estan per tot arreu: en els ossos i en les dents del teu cos, en la sal comuna de les nostres cuines, els trobem en els flocs de neu, en els cosmètics. Són fonamentals en l’estudi de macromolècules com l’ADN o les proteïnes, en el disseny de nous fàrmacs o de nous materials amb propietats completament sorprenents.

PRESENTACIÓ I OBJECTIUS DEL CONCURS

Quan pensem en la cristal·lografia ve a la ment el món dels minerals, les gemmes, etc. No obstant això, els cristalls estan per tot arreu: en els ossos i en les dents del teu cos, en la sal comuna de les nostres cuines, els trobem en els flocs de neu, en els cosmètics. Són fonamentals en l’estudi de macromolècules com l’ADN o les proteïnes, en el disseny de nous fàrmacs o de nous materials amb propietats completament sorprenents.

 

 

Vols que el teu alumnat descobrisca  eixe fascinant món d’una forma original i divertida? Inscriu el teu grup al concurs ‘Cristal·lització a l’escola’ i crea amb ells un autèntic món en miniatura. Este concurs esta dirigit a estudiants de 3r i 4t de Secundària i Batxillerat.

 

 

La primera edició del concurs es va celebrar al maig de 2014 amb motiu de l’Any Internacional de la Cristal·lografia.

 

El concurs de ‘Cristal·lització en l’escola‘ està dissenyat per a transmetre als alumnes com es fa i difon la ciència, i com treballen els científics a través d’un ‘concurs competitiu’. En este concurs s’utilitzen tots els elements del mètode científic: des de la investigació en el laboratori fins a la presentació de resultats en un congrés. Per tant, el principal objectiu és ressaltar la importància que té el món dels cristalls en la societat actual i, sobretot, fomentar l’estudi, el treball sistemàtic, el pensament racional i la comunicació entre els estudiants més joves, emprant per a això experiments atractius de cristal·lització.

El concurs de cristal·lització suposa una nova via d’acostament a la comunitat educativa que té, entre una de les seues principals virtuts, la capacitat d’implicar tant als professors, com als estudiants, i a la societat en general.

 

Els seus objectius són els següents:

  • L’ensenyança dels conceptes fonamentals de cristal·lografia i cristal·lització aprofitant l’atractiu natural que el propi creixement dels cristalls oferix als alumnes.
  • Fomentar les vocacions científiques entre els estudiants preuniversitaris.
  • Donar a conéixer com es treballa i es competix en àmbits científics.
  • Divulgar la importància de la cristal·lografia en la societat.

CALENDARI

Fi del termini d’inscripció: hasta el 22 de gener de 2025.
Exposició dels projectes i entrega de premis: 30 de mayo de 2025.

Programa

09.00 – 9.30 /  Acreditación y preparación de las presentaciones (Arquerías).

09.30 – 12.30 / Presentación de los proyectos ante el jurado (Arquerías).

12.45 – 13.15/ Recoger el material y guardarlo en las cajas (Arquerías).

13.15 – 14.00 / Entrega de premios y clausura (Auditorio Santiago Grisolía).

14.00 – 14.15/ Fi de l’activitat.

14.15/ Fi de l’activitat.

Bases del concurs

PARTICIPACIÓ

Este concurs es dirigix a estudiants de 3r i 4t de Secundària, Batxillerat i cicles formatius de Formació Professional de Grau Bàsic i Mitjà de la Comunitat Valenciana.

 

 

Els grups seleccionats en cada centre educatiu hauran d’anar acompanyats a la final del concurs pel professor responsable, el qual s’encarregarà de la tutela dels alumnes durant la sèrie d’activitats científiques contingudes en la competició de cristal·lització.

 

foto-grupo-cristaligrafia
 
Cada professor podrà inscriure fins a un màxim de 10 grups de 3 alumnes cadascun. L’admissió haurà de fer-se per rigorós orde d’inscripció, utilitzant-se com a criteri complementari la màxima distribució de centres educatius. És a dir, si els centres inscrits superen l’aforament màxim de les instal·lacions es limitarà el nombre de grups de cada centre que podran assistir a la final. 
 
 

Els alumnes que ho desitgen podran complementar la seua presentació amb material audiovisual. En cas de necessitar ordinador, aquest haurà de ser aportat pels participants.

Els processos creatius i d’execució del treball científic han de ser realitzats exclusivament pels alumnes. El paper del professor serà merament instructiu i formatiu permetent a l’alumne desenrotllar el màxim del seu potencial.

 

 

Cada professor vetlarà per la seguretat dels seus alumnes al llarg de tots els experiments de cristal·lització realitzats en l’aula.

 

El comportament adequat dels alumnes i el manteniment dels codis de disciplina i ètica científica seran altament valorats. L’absència d’un codi ètic adequat podrà repercutir en la desqualificació.

 

 

Cada grup d’alumnes podrà presentar un projecte de cristal·lització en qualsevol de les quatre modalitats del concurs: cristal·lització d’ADP, formació de geodes, cristal·lització de la sal comuna o cristal·lització de gels. En tot cas, es recomana exposar un màxim de 2,5 kg de  ADP, per la qual cosa no es limita la quantitat de ADP que es pot exposar sobre la taula. 

 

 

Serà requisit OBLIGATORI que cada grup d’alumnes presente un pòster amb format científic junt amb el seu treball experimental i el quadern de laboratori. La grandària ha de ser de 80 x 100 centímetres i l’orientació vertical. Constarà de les parts següents: a) Títol del treball; (b) Membres participants; (c) Centre educatiu a què representa;  (d) paraules clau; (e) Descripció del pla de treball realitzat o de la metodologia utilitzada; (f) Objectius del treball; (g) Materials empleats, incloent les substàncies químiques utilitzades i els equips de laboratori usats; (h) Descripció i fotografia dels resultats obtinguts; (i) Referències usades.

 

S’establiran premis per als millors treballs de cristal·lització, independentment de la modalitat triada: cristal·lització d’ADP, formació de geodes, cristal·lització de la sal comuna o cristal·lització de gels.

Per a la correcta valoració per part del jurat, serà necessari que cada grup d’alumnes realitze un vídeo d’una duració màxima de 4 minuts en el qual es presente el projecte, en cas de no presentar-lo no es podrà optar al premi al millor vídeo.

En este vídeo hauran d’intervindre tots els alumnes que participen en el projecte.

Es podran usar recursos gravats durant el procés de cristal·lització i recursos gràfics sempre que siguen originals i estiguen lliures de drets d’autor.

El “vídeo del proyecto” se deberá colgar en la plataforma YouTube (se puede elegir modo privado o modo público). La organización enviará un formulario en el que habrá que incluir el enlace del vídeo.

Per a avaluar el premi al millor quadern de laboratori, s’enviarà un vídeo amb una duració màxima d’un minut en el qual s’explicarà els aspectes més rellevants del quadern de laboratori desenvolupat pels alumnes.

Per a avaluar el premi al millor pòster: s’enviarà el pòster en format digital (pdf o jpg) en la plataforma que l’organització habilitarà per a tal fi.

Podran optar al premi del públic al millor projecte tots els grups que hagen penjat el “vídeo del projecte” en manera pública, el guanyador serà el que aconseguisca més “m’agrada”. Data límit: 29/05/2025 a las 10.00 horas.

Encara que els projectes s’avaluaran durant la final presencial, el material multimèdia permet que el jurat estudie amb detall els projectes presentats i conega amb antelació el treball realitzat pels alumnes.

a) Creativitat: grau d’innovació en la realització d’experiments o modificacions innovadores al procediment.

b) Pla de treball:

  • Aplicació del mètode científic en l’elaboració del pla de treball.
  • Estructuració coherent i clara del pla de treball.
  • Descripció correcta dels cristalls obtinguts.
  • Ús adequat de les figures, taules, gràfiques i/o fotografies.

c) Quadern de laboratori: claredat del quadern de laboratori i dels experiments duts a terme.El quadern de laboratori no es passarà en net ni s’usarà tipex per a la correcció d’errates. Discurs clar i coherent.

d) Qualitat del pòster i exposició oral:

  • Coneiximent i domini del procediment o metodologia utilitzada per a l’elaboració del cristall.
  • Contingut i claredat del pòster.
  • L’ús del pòster com ajuda en l’explicació i no com punt de lectura per a la mateixa.
  • Utilització del llenguatge cientific-tècnic apropiat en l’exposició oral que ha de fer-se amb coherència i claredat.
  • Seguretat en l’expressió dels conceptes adquirits i resultats obtinguts.
  • Massa – volum de la composició cristal·lina.

a) Cristal·lització de *ADP (cristall únic o composició cristal·lina):

Grandària dels cristalls de la composició obtinguda.
Color i transparència presentats pels cristalls de la composició.
Cares del cristall, és a dir, hàbit de creixement cristal·lí que s’obté.
Massa – volum de la composició cristal·lina.
Estètica de la presentació i la manera de mostrar els resultats.

 

b) Formació de *geodas:

Haurà de presentar-se la(s) *geoda(s) completa(s), és a dir, si estan obertes, les dues meitats. Grandària de la *geoda.
Grau de recobriment de la superfície interior pels cristalls.
Qualitat dels cristalls.
Estètica de la presentació.

 

c) Cristal·lització de la sal comuna:

haurà de presentar-se almenys tres tipus de cristalls. a) Flor de sal; b) Sal de *Maldon; c) Poals *monocristalinos de sal de major grandària. Es valorarà:

La grandària dels cristalls.
Morfologia dels cristalls.
Composició i disseny.
Estètica de la presentació.

 

d) Cristal·lització en gels:

Grandària dels cristalls.
Morfologia dels cristalls.
Disseny experimental.
Estètica de la presentació.
En el cas que es presentaren estructures de *Liesegang, es valoraria la nitidesa de l’estructura en lloc de la grandària i forma dels cristalls.

 

Nota general: En tots els casos es valoraran els treballs de microscòpia, detalls del creixement cristal·lí, realització de vídeos i/o fotografies i simulacions.

L’entrega de premis es realitzarà el dia 30 maig de 2025.

Premis:

  • 1er premi.
  • 2n premi.
  • 3er premi.

A més, s’establixen els següents premis especials:

  • Premi a la millor exposició realitzada pels alumnes.
  • Premi a la composició més original.
  • Premi al millor cristall.
  • Premi al millor pòster.
  • Premi al millor quadern de laboratori.
  • Premi del públic al millor projecte
  • Premi al millor vídeo
  • Premi al millor ADP pur
  • Premi al cristall més original

Cadascú d’estos premis estarà dotat amb un diploma acreditatiu i un obsequi.

Els treballs guanyadors seran exposats en la Ciutat de les Arts i les Ciències.

La Universitat Jaume I de Castelló, la Universitat de València i la Ciutat de les Arts i les Ciències es reserven el dret de modificar els terminis i les dates establides en les presents bases, així com la potestat de cancel·lar, suspendre o modificar este concurs i les seues bases, en cas fortuït o força major, o davant de circumstàncies que, a criteri dels organitzadors, així ho justifiquen. En cap cas, l’exercici de tals drets per part dels organitzadors permetrà la formulació de reclamacions pels interessats.

Tots els participants del concurs hauran d’autoritzar la publicació de fotografies i material audiovisual que es generen durant la realització del concurs en els mitjans de comunicació, i en la pàgina web de la Ciutat de les Arts i les Ciències. En el cas de menors d’edat seran els pares i/o tutors els que autoritzen i firmen el document. La participació en este concurs implica la plena acceptació de totes i cadascuna de les bases del concurs i la decisió inapel·lable del jurat.

L’organització queda facultada per a resoldre qualsevol contingència no prevista en les bases. Estes bases poden ser modificades per l’organització, qui comunicarà als participants tots els canvis que es pogueren realitzar amb suficient antelació.

Informació addicional:


Per a informació addicional sobre el concurs contactar en:  divulgacion@cac.es

Inscripció

 La inscripció és gratuïta i finalitzarà el 22 de gener de 2025.

 

El nombre màxim de participants admesos serà de 60 grups

 

L’admissió tindrà lloc per rigorós orde d’inscripció, utilitzant-se com a criteri complementari la màxima distribució de centres educatius. És a dir, si els centres inscrits superen l’aforament màxim de les instal·lacions es limitarà el nombre de grups de cada centre que podran assistir a la final.

 

Fitxa de cessió d’imatges de menors. (click aquí)

 

Fitxa de cessió d’imatges d’adults (majors de 14 anys). (click aquí)

 

Abans de formalitzar la inscripció s’haurà d’omplir el document de cessió d’imatges (tant dels alumnes com dels professors) junt amb les dades de contacte del professor i enviar-los en format paper per correu ordinari a la direcció següent:

 

Concurs de ‘Cristal·lització en l’escola’

Departament de Divulgació – Museu de les Ciències

Av. Professor López Piñero (Historiador de la Medicina) num. 7. 46013 – València

 

Una vegada enviades les autoritzacions punxa ací per a inscriure’t

PIE-CRISTALOGRAFIA-2024