
CONCURS ACCIÓ PEL CLIMA - 23/24

El concurs Acció pel clima posa en relleu la importància de conservar el nostre estimat planeta. En un món cada vegada més conscient dels reptes ambientals als quals ens enfrontem, la sostenibilitat, la cura del medi ambient i la conservació de l’entorn es fan cada vegada més imprescindibles.
Les actituds proactives i la conscienciació ambiental en els més joves són fonamentals per a generar vocacions científiques que de manera crítica promoguen un futur sostenible.
INFORMACIÓ GENERAL

Convocatòria del concurs: 21 de novembre 2023.
Setmana Europea de la Prevenció de Residus
Termini d’inscripció: fins al 12 de febrer de 2024.
Data d’entrega del projecte. Fase on line: fins a l’1 de març de 2024.
Comunicació dels finalistes: 27 de març de 2024.
Fase presencial, final i entrega de premis: 10 de maig de 2024.
Ubicació: Museu de les Ciències
Els participants hauran d’estar cursant estudis de Primària, Secundària, Batxillerat o Cicles de Formació Professional Bàsica i Grau Mitjà.
Cada equip estarà tutelat per un docent responsable.
En cadascuna de les categories s’especifica el nombre d’alumnes màxim per a formar un equip, així com el nombre màxim d’equips que un professor podrà tutelar. Cap alumne d’un equip podrà formar part d’un altre equip.
El concurs Acció pel clima suposa una nova via d’acostament a la comunitat educativa que té, entre les seues principals virtuts, la capacitat d’implicar tant els professors, com als estudiants, i a la societat en general.
Els seus objectius són els següents:
1. Conscienciar a l’alumnat sobre l’impacte que l’ésser humà causa en el medi ambient, prestant especial atenció en el canvi climàtic.
2. Potenciar l’ús responsable dels recursos naturals.
3. Posar en pràctica els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides a través d’una proposta d’acció pràctica que implique la participació activa de l’alumnat.
4. Fomentar la coherència en la responsabilitat ambiental i el compromís social de la comunitat educativa.
5. Compartir experiències i metodologies amb altres centres educatius.
6. Promoure les habilitats divulgatives i comunicatives entre els estudiants.
7. Incentivar l’esperit crític entre la comunitat educativa. Fomentar el coneixement en àmbits mediambientals i de sostenibilitat amb recursos adaptats a cada nivell educatiu.
La Ciutat de les Arts i les Ciències es reserva el dret de modificar els terminis i les dates establides en les presents bases, així com la potestat de cancel·lar, suspendre o modificar este concurs i les seues bases, en cas fortuït o de força major, o davant circumstàncies que, a criteri de l’organitzador així ho justifiquen. En cap cas, l’exercici de tals drets per part de l’organitzador permetrà al participant cap reclamació.
La participació en este concurs implica la plena acceptació de totes i cadascuna de les bases del concurs, i la decisió inapel·lable del jurat.
Quedaran desqualificats els treballs presentats que no guarden relació amb la temàtica del concurs, i/o que continguen imatges, o, textos que puguen ser considerats ofensius, denigrants o de mal gust. També quedaran desqualificats aquells treballs que atempten contra la dignitat de les persones, el seu sexe, raça o religió.
L’organització queda facultada per a resoldre qualsevol contingència no prevista en les bases, durant el transcurs del concurs.
Estes bases poden ser modificades per l’organització, qui comunicarà als equips amb suficient antelació els canvis realitzats.
Durant la final se sol·licitarà un comportament adequat per part dels assistents.
El comité organitzador del concurs Acció pel Clima, es reserva el dret d’excloure en qualsevol moment a qualsevol candidatura que altere, perjudique o de qualsevol forma amenace el reglament, així com el bon funcionament i desenvolupament normal del concurs.
Tots els participants hauran d’autoritzar la reproducció i difusió dels projectes presentats al concurs, així com els materials audiovisuals generats durant la fase presencial, per la Ciutat de les Arts i les Ciències.
Per a realitzar la inscripció has d’estar donat d’alta com a docent en l’Àrea Privada de CAC,S. A. i estar associat al teu col·legi.
areaprivada.cac.es
Informació addicional
Per a resoldre qualsevol dubte sobre el concurs poden contactar a través del correu electrònic divulgacion@cac.es
JURAT I CRITERIS DE VALORACIÓ

El jurat avaluarà tots el projectes rebuts que complisquen els requisits indicats en les bases, dictaminarà el premi de la Fase On line de cada categoria i seleccionarà els projectes que passaran a la Fase Presencial en el Museu de les Ciències el 24 de març de 2023.
Després de la presentació dels projectes en la Fase Presencial, el jurat valorarà tots els treballs presentats, dictaminarà els premis de cada categoria i els lliurarà, juntament amb els premis de la Fase On line, en el lliurament de premis.
Si el jurat el considera oportú realitzarà preguntes sobre els projectes presentats.
El jurat podrà deixar desert algun dels premis en cas que no reunisquen les condicions requerides. Les decisions del jurat seran inapel·lables.
a – Fase on line
- Temàtica ajustada a les característiques de cada categoria.
- Rigor i qualitat dels conceptes tractats
- Coneixement dels temes tractats
- Claredat i coherència del projecte presentat
- Adaptació curricular i interdisciplinarietat
- Creativitat, innovació, originalitat i disseny
- Grau d’esforç, adaptat a cada categoria
- Grau d’implicació de la comunitat educativa (una classe, diverses classes, famílies…) i de conscienciació cap a la societat
- Sostenibilitat: ús de materials reciclats
- Possibilitat d’implementació
- Presentació realitzada amb objectivitat, coherència i capacitat divulgativa
- Utilització d’un llenguatge apropiat, adaptat al nivell educatiu i l’edat dels alumnes.
b – Fase presencial. A més del valorat en la fase on line:
- Mostra física del projecte:
- Materials utilitzats
- Qualitat dels acabats
- Funcionalitat
- Presentació verbal al jurat:
- Correcció en l’estructura del discurs
- Respostes degudament raonades (en funció de la categoria)
FASES DEL CONCURS

El concurs tindrà dues fases:
1.Fase On Line: L’equip haurà de realitzar un projecte d’acord amb les característiques de cada categoria que hauran de gravar i enviar en els terminis establerts.
Especificacions:
Vídeo del projecte.
- Duració màxima: 4 minuts.
- Tamany màxim: 1 Gb.
- Formats permesos: mp4, avi, mkv, mov.
Finalitzat el termini d’inscripció, els participants rebran un correu electrònic amb les indicacions necessàries per a enviar els treballs.
Tots els projectes participaran en la fase on line. A més, en el formulari d’inscripció els equips indicaran si desitgen participar també en la fase presencial.
El jurat tindrà la facultat de demanar més informació en el cas de considerar-ho necessari pera a la seua valoració. Tots els projectes seran avaluats pel jurat i seleccionarà aquells que passe a la Fase Presencial.
2.Fase Presencial:
La final es realitzarà al Museu de les Ciències el 26 de abril de 2024 amb els projectes seleccionats pel jurat.
Els equips hauran d’anar acompanyats per un docent responsable qui s’encarregarà de la tutela dels alumnes durant la jornada. L’accés a la final és gratuït i obert a tota mena de públic que haurà de complir les mesures i condicions de seguretat que s’establisquen en eixe moment.
El concurs consta de 5 categories:
1. Primer Cicle de Primària:
Equips: cada equip estarà format per un màxim de 4 alumnes, liderat per un/a docent. Cada docent podrà inscriure’s amb un màxim de 10 equips.
No obstant això, no hi haurà inconvenient si el docent desitja inscriure a tota la classe en un únic projecte, tenint en compte que a l’efecte de premis es mantindrà la premissa inicial.
Projecte. Les meues idees per a cuidar el medi ambient.
Disseny i posada en pràctica d’un projecte que tinga com a objectiu conscienciar als i les alumnes sobre la situació mediambiental existent i la cura del planeta. Es valoraràn, especialmente, propostes pràctiques que plantegen solucions concretes i que es plasmen a través d’activitats realitzades pels alumnes. En esta categoria també es poden presentar les iniciatives desenvolupades al voltant dels horts escolars.
Els alumnes podran presentar el projecte de la manera que ho desitgen: contant una història, mitjançant una representació teatralitzada, disfressant-se, etc
2. Segon Cicle de Primària:
Equips: cada equip estarà format per un màxim de 4 alumnes, liderat per un/a docent. Cada docent podrà inscriure’s amb un màxim de 10 equips.
No obstant això, no hi haurà inconvenient si el docent desitja inscriure a tota la classe en un únic projecte, tenint en compte que a l’efecte de premis es mantindrà la premissa inicial.
Projecte. Mans a l’obra. Al rescat del planeta
Disseny i construcció d’un element, mecanisme, maqueta o artefacte amb materials reciclats.
També s’acceptaran muntatges de l’estil “efecte papallona”. L’objectiu és posar en pràctica la premissa de les tres R (reduir, reutilitzar i reciclar) com a mitjà per a evitar la sobreexplotació dels recursos naturals i reduir els residus generats.
Els alumnes podran presentar el projecte de la manera que ho desitgen: exposició, contacontes, rol playing, etc.
3. Tercer Cicle de Primària:
Equips: cada equip estarà format per un màxim de 4 alumnes, liderat per un/a docent. Cada docent podrà inscriure’s amb un màxim de 10 equips.
Projecte Consum responsable contra el canvi climàtic
Disseny i muntatge d’un experiment o artefacte relacionat amb l’eficiència energètica (energies renovables, reducció de consums, aïllament tèrmic, etc.) o l’aprofitament adequat de l’aigua (destil·lació casolana, potabilització, reutilització de l’aigua d’un sol ús, etc.) amb l’objectiu de potenciar l’ús responsable dels recursos naturals.
Els alumnes realitzaran una exposició del projecte.
4. 1er i 2n Secundària/Cicles de Formació Professional bàsica:
Equips: cada equip estarà format per un màxim de 4 alumnes, liderat per un/a docent. Cada docent podrà inscriure’s amb un màxim de 10 equips.
Projecte Accions d’implicació social
Disseny, programació, difusió, preparació, execució, presentació i valoració de resultats, d’accions amb l’objectiu de servir d’eix dinamitzador de la societat perquè els estudiants prenguen consciència i siguen part activa en la cura, manteniment i conservació del medi ambient.
Es valorarà positivament totes aquelles iniciatives que impliquen l’acció conjunta del centre escolar amb altres actors de la societat: famílies, associacions, població general, etc.
Alguns exemples poden ser: neteja d’una zona forestal, repoblació d’espai incendiat, divulgació a altres sectors de la societat, implantació en el centre de fonts d’energies renovables mitjançant iniciatives de recaptació basades en esmorzar solidari, loteria, etc.
Per a donar difusió a estos esdeveniments es permeten tots els canals de comunicació.
Els alumnes realitzaran una exposició del projecte, així com sobre el tema abordat.
No obstant això, no hi haurà inconvenient si el docent desitja inscriure amb tota la classe en un únic projecte, tenint en compte que a l’efecte de premis es mantindrà la premissa inicial.
5. 3r i 4t Secundària /Batxillerat /Cicles Formatius Grau Mitjà
Equips: cada equip estarà format per un màxim de 4 alumnes, liderat per un/a docent. Cada professor podrà inscriure’s amb un màxim de 10 equips.
Projecte Programant la sostenibilitat.
Disseny i muntatge d’un projecte STEM, utilitzant disciplines com programació, electrònica, mecànica o robòtica, amb l’objectiu de mostrar algun aspecte relacionat amb el medi ambient i la sostenibilitat.
Es permetrà l’ús de diferents mecanismes com: sensors, circuits, motors, engranatges, etc.
Els alumnes realitzaran una exposició del projecte al jurat.
GUANYADORS 2023.

CATEGORIA LES MEUES IDEES PER A CUIDAR EL MEDI AMBIENT
PREMI ONLINE “Projecte recicla: redueix els teus residus” Col·legi Hermes (València)
PRIMER PREMI “Els 3 R” Col·legi CEIP 9 d’octubre (Alcasser)
SEGON PREMI “Cuidem la Terra des del nostre barri” Col·legi Joan XXIII (Torrent)
CATEGORIA SOM-HI. Al RESCAT DEL PLANETA
PREMI ONLINE “Roboclatge” Col·legi Misericòrdia (Vinaròs)
PRIMER PREMI “La mise sostenible” Col·legi Misericòrdia (Vinaròs)
SEGON PREMI “quins feixos pel teu planeta?” Col·legi Claret (València)
CATEGORIA CONSUM RESPONSABLE CONTRA EL CANVI CLIMÀTIC
PREMI ONLINE “El Penell” Col·legi CEU Sant Pau (Moncada)
PRIMER PREMI “Surf de vela ràpid energy” Col·legi CEU Sant Pau (Moncada)
SEGON PREMI “El reciclador” Col·legi CEU Sant Pau (Moncada)
CATEGORIA ACCIONS D’IMPLICACIÓ SOCIAL
PREMI ONLINE “Plantem vida” Col·legi Engeba (València)
PRIMER PREMI “Els plàstics del futur? Per un col·legi sostenible!” Col·legi Santa Ana San José de la Muntanya (Albal)
SEGON PREMI “Salvem el planeta ii: els plantes per a combatre la calor i el canvi climàtic” Col·legi IES Rascanya (València)
CATEGORIA PROGRAMANT LA SOSTENIBILITAT
PREMI ONLINE “MeteoGarden” Col·legi IES Xixona (Alacant)
PRIMER PREMI “Centre escolar sostenible” Col·legi IES Balears (València)
SEGON PREMI “EnvironMental” Col·legi Engeba (València)
Enhorabona a tots els participants i especialment als guanyadors.
PREMSA
INFORMACIÓ ADDICIONAL
Per a resoldre qualsevol dubte sobre el concurs poden contactar a través del correu electrònic divulgacion@cac.es
