Menu Close

Desafío robot

Desafío Robot es un evento educativo de referencia, sobre robótica, donde se reúnen durante un día, aficionados a la robótica, estudiantes y profesores de centros escolares de Primaria, Secundaria, Bachillerato y Ciclos Formativos en el Museu de les Ciències.

Desafío Robot és un esdeveniment educatiu de referència en l’àmbit de la robòtica que reunix, durant una jornada, aficionats, estudiants i professors de Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius al Museu de les Ciències.

 

La competició inclou diferents proves en les quals els participants, treballant en equip i amb el suport del seu professor/a si és el cas, presenten un robot construït, dissenyat i programat per ells mateixos o un projecte desenvolupat al llarg del curs.

 

A més de la fase competitiva, Desafiament Robot compta amb zones d’exhibició on empreses, institucions i entitats de referència mostren al públic els seus projectes d’investigació, iniciatives i últims productes, així com activitats complementàries i demostracions.

INFORMACIÓ GENERAL

Període d’inscripció a Desafiament Robot 2026: fins al 30 de gener de 2026.

Robot Dance: Data límit per a l’enviament de la música en MP3: 27 d’abril de 2026

Competició / entrega de premis: 8 de maig de 2026

Lloc:
En el saló Arqueries i en l’Auditori Santiago Grisolía del Museu de les Ciències. Av. del Professor López Piñero (Historiador de la medicina), núm. 7 – 46013, València.

    • Competició d’àmbit internacional.
    • Equips formats per estudiants pertanyents a un centre escolar de Secundària, Batxillerat o Cicles Formatius de Formació Professional, segons la competició.
    • Centres públics, privats o concertats, liderats per un docent o tutor/a.
    • Associacions escolars, sempre que els participants cursen els seus estudis en els cicles indicats.

S’entén per equip un grup de persones que presenta un robot, format per un professor o tutor, com a responsable de l’equip i 4 alumnes com a màxim, excepte en les competicions de Robot Dance, que poden arribar a 10 alumnes per equip.

Cap alumne d’un equip podrà formar part d’un altre equip que concórrega en la mateixa categoria. Els membres de l’equip són els únics que poden estar implicats en la ideació, el disseny, la documentació, la construcció, la programació i qualsevol altra tasca tècnica relacionada amb el robot. És a dir, en cap cas, un adult o qualsevol altra persona que no siga membre de l’equip pot realitzar les tasques esmentades anteriorment.

El desplaçament al Museu de les Ciències de València anirà a càrrec dels participants.

  • Competició i activitats per a Secundària, Batxillerat i Formació Professional:
    • Categoria LEGO: SUMO

    • Categoria LLIURE: SUMO

    • Categoria REPTE: Entrega Exprés

    • Categoria Creativa: Robot Dance (Ball)

A més de les competicions t’espera La Fira dels Invents; una zona expositiva on es donen a conéixer de manera gràfica la investigació i la innovació sorgides de la Universitat Politècnica de València.

Accés lliure i gratuït.

    • La Ciutat de les Arts i les Ciències i la Universitat Politècnica de València es reserven el dret de modificar els terminis i les dates establides en estes bases, així com la potestat de cancel·lar, suspendre o modificar este concurs i les seues bases, en cas fortuït, de força major o davant de circumstàncies que, a criteri de l’organitzador, així ho justifiquen. En cap cas, l’exercici d’estos drets per part de l’organitzador permetrà al participant cap reclamació.
    • La participació en este concurs implica l’acceptació plena de totes i cadascuna de les bases del concurs i el veredicte inapel·lable del jurat.
    • L’organització queda facultada per a resoldre qualsevol contingència no prevista en les bases, durant el transcurs de la competició. Els jutges s’encarregaran de prendre totes les decisions oportunes referents a desqualificacions, guanyadors o proves nul·les.
    • Estes bases poden ser modificades per l’organització, que comunicarà als equips amb suficient antelació els canvis realitzats.

Totes les inscripcions es registraran a través de la web.

    • Els professors dels centres escolars o tutors hauran d’estar inscrits prèviament en el Programa Especial d’Educació i Ciència CIENCIAPEC, i s’inscriuran a l’activitat Desafiament Robot corresponent, en l’àrea privada.
    • Cada professor podrà inscriure fins a un màxim de 10 grups de fins a 4 alumnes cadascun. L’admissió tindrà lloc per rigorós orde d’inscripció, utilitzant-se com a criteri complementari la màxima distribució de centres educatius. És a dir, si els centres inscrits superen l’aforament màxim de les instal·lacions es limitarà el nombre de grups de cada centre que podran assistir a la final.
    • S’ha establit un nombre màxim d’inscrits per a cada categoria. Una vegada superat el nombre, la resta d’inscripcions rebudes passaran a formar part d’una llista d’espera ordenada cronològicament. En cas que es produïsca alguna baixa, esta serà coberta pel primer equip registrat de la llista d’espera. La comunicació d’esta circumstància es realitzarà per correu electrònic.

Tots els participants hauran d’entregar el formulari d’autorització per al tractament de dades de caràcter personal, i per a la publicació de les gravacions i material audiovisual que es genere durant la realització de l’activitat:

    • En el cas de participants menors de 14 anys, seran els pares o tutors qui signen l’autorització. Clica ací

    • En el cas de participants majors de 14 anys, seran ells mateixos qui signen l’autorització. Clica ací

Abans de formalitzar la inscripció s’haurà d’emplenar el document de cessió d’imatges (tant dels alumnes com dels professors), juntament amb les dades de contacte del professor, i enviar-los en pdf (pes màxim 3 Mb) per correu electrònic al compte divulgacion@cac.es. En l’assumpte del correu electrònic haurà de figurar el text següent: “Autoritzacions Desafiament Robot 2026”.

 

Una vegada enviades les autoritzacions, clica ací per a inscriure’t.

 

CATEGORIES I COMPETICIONS

Lego SUMO consisteix en el disseny, construcció i programació d’un robot autònom dotat de sensors, capaç d’enfrontar-se a un altre robot de característiques similars amb l’objectiu de traure el seu oponent fora de la zona de combat o dohyo (vegeu figura). Per a això es permet empentar, arrossegar, tombar, voltejar i alçar al contrari.

Característiques dels robots:

    • Els equips que es presenten a esta categoria hauran d’utilitzar, únicament, peces LEGO per a la construcció del seu robot. Només es permetrà l’ús de material Lego i components de RCX, NXT i EV3 Minstorms.

    • El robot haurà de ser autònom. No pot estar connectat a cap aparell extern com ordinadors, fonts d’alimentació o qualsevol altre dispositiu, ni tampoc podrà disposar de comunicació amb l’exterior amb aparells com comandaments de ràdio control. De la mateixa manera, no podrà ser manipulat des de fora durant el transcurs del combat, ni podrà dividir-se en diverses parts durant el transcurs de la competició.

    • Un mateix robot pot contindre diferents programes i executar el que més li convinga en funció de l’estratègia que tinga de cara al contrari amb el qual s’enfronte. Només podrà seleccionar un programa per combat, i una vegada iniciat no podrà canviar-lo en el transcurs del mateix.

    • El robot haurà d’estar programat perquè realitze un compte de temps de seguretat de 3 segons després de la seua activació i abans de procedir al seu primer moviment. Esta norma és de caràcter obligatori.

    • Dimensions màximes: 30 cm x 20 cm x 20 cm, sense comptar el màstil.

    • El robot pot desplegar-se per si mateix, sense sobrepassar les dimensions establides per a la competició.

    • Pes màxim: 1 kg. Els robots podran ser pesats i mesurats abans o després de la prova a petició dels jutges o de l’equip contrari.

    • Ha de portar incorporat, en el seu disseny, un màstil de 15 cm que permeta col·locar en ell un dorsal amb el seu número identificatiu.

    • Els robots hauran de contindre el/els programes per a la competició ja instal·lats abans de l’inici de la prova.

    • Els robots hauran de comptar amb un polsador o interruptor d’engegada/apagat extern, visible i accessible, perquè este puga iniciar la seua acció, o detindre’s en cas que siga necessari.

    • Els robots podran disposar d’un nombre il·limitat de sensors i motors.

    • Es permetrà que els robots vagen tematitzats.

El robot no podrà:

    • Tindre materials adhesius, de succió, ventoses o similars que permeten la subjecció del robot al dohyo (tauler de combat).

    • Disposar de peces que puguen danyar el robot contrari (parts tallants, navalles, serres, punxes, etc.).

    • L’incompliment d’algun d’estos punts serà motiu de desqualificació del robot.

Emparellaments:
Els emparellaments es realitzaran per sorteig.

    • Si algun participant no es presentara a la competició se’l declararà com a “absent” i, per tant, el seu contrincant passarà directament a la següent tanda de classificació. De la mateixa manera succeirà si algun equip és desqualificat abans de la fase d’enfrontaments.

    • En les tandes successives, les parelles es formaran amb els guanyadors de la tanda anterior seguint l’orde inicial.

    • Si en les següents fases algun robot quedara sense parella (absència, abandó, desqualificació…) este passarà a la següent fase automàticament. L’organització s’assegurarà que no quede desemparellat en les successives tandes.

    • Depenent del nombre de robots inscrits i del desenvolupament de la competició, l’organització es reserva la decisió de modificar el desenvolupament d’estes rondes classificatòries, amb avís previ als participants.

Àrea de combat: dohyo
El dohyo o àrea de combat és un tauler circular de 81 cm de diàmetre. El dohyo està compost per un cercle interior de color negre de 75 cm de diàmetre, envoltat per un anell de color blanc de 3 cm d’ample. Esta zona està considerada com a àrea de combat.

    • Per a accedir al tauler en màxima qualitat i poder imprimir-lo, ves a la zona de descàrregues.

      Material:

      • El material del dohyo és de fusta DM pintada amb pintura mate.

      • El dohyo, d’1,5 cm de grossor, es col·locarà sobre una superfície blanca a una altura de 8 cm aprox. El robot perdrà el combat quan caiga sobre la superfície blanca.

      Posicionament dels robots:
      No hi haurà línies de posicionament en el dohyo. Els robots es col·locaran de tal manera que dues rodes laterals toquen la línia blanca exterior del dohyo, tal com s’indica en la figura.

Per a accedir al tauler en màxima qualitat i poder imprimir-lo, ves a la zona de descàrregues.

Operativa:
Després de passar pel mostrador d’acreditació, on els equips rebran els seus dorsals, es dirigiran a la zona de boxes per a la posada a punt dels seus robots. Durant la fase de proves, podran acostar-se a la taula de competició per a realitzar els testeigs necessaris per a ajustar el robot.

És important que tots els equips porten el seu dorsal perquè siga més fàcil la identificació i puguen accedir a la zona de competició sense retards.
Es prega als equips que siguen puntuals a l’hora d’arribada i, en cas de sorgir algun inconvenient que els impedisca acudir a la competició, ho comuniquen per correu electrònic dies abans de la competició.

Si l’equip contrari no acudeix al punt de trobada abans de l’inici de la competició, quedarà desqualificat i l’altre equip passarà directament a la següent tanda. Si algun equip es donara de baixa durant la competició, haurà de comunicar-ho a la taula de control. Prèviament s’informarà els participants de l’hora d’inici.

Competició:
Els dos equips contrincants hauran d’accedir junts a la zona de competició.
És obligatori que els participants dels equips es donen la mà tant a l’inici com al final de la prova.
Un mateix robot pot contindre diferents programes i executar el que més li convinga, en funció de l’estratègia que tinga de cara al contrari amb el qual s’enfronte. No es permet reprogramar el robot una vegada s’inicie la competició. Preguem als professors i/o tutors dels equips que vetlen pel compliment d’esta norma.
Situats els robots en la posició d’inici, el responsable de cada equip procedirà a activar-los quan el jutge de pista ho indique.

Temps de seguretat: una vegada activats els robots es mantindran immòbils durant 3 segons. El temps del combat serà comptat des de l’inici del temps de seguretat.
Si un dels robots es mou abans de l’inici del combat o, pel contrari, es queda immòbil i sense moure’s durant més de 5 segons després d’iniciat el combat, l’equip afectat podrà sol·licitar el reinici de la prova. Si es repetix la mateixa situació, el robot que s’ha mogut o ha romàs immòbil perdrà el combat.
Si el jutge, a l’inici del combat, observa que hi ha hagut massa desfase entre l’eixida d’un robot i l’altre, podrà reiniciar el combat.
La prova és eliminatòria. Els guanyadors de la primera tanda passen a la següent per a competir entre ells, i així successivament fins al combat final de les distintes fases.

Combats:
Cada combat estarà compost per 3 assalts. La duració de cada assalt serà de 2 minuts com a màxim. L’equip que aconseguisca un major nombre de victòries en el combat passarà a la següent tanda o fase.
Es proclama vencedor d’un assalt el robot que:

    • Tomba o trau del dohyo el seu oponent totalment o parcialment de manera que l’oponent quede inhabilitat.

    • En cas que els dos robots siguen tombats o isquen del dohyo, es proclamarà vencedor el robot que haja sigut tombat o haja eixit en últim lloc.

    • Si un contrincant no compareix a la zona de competició, ja siga per absència o desqualificació, el seu rival passarà automàticament a la següent ronda.

    • Si un assalt de Sumo dura més de dos minuts sense vencedor es determinarà nul.

    • Empats o successió de 3 assalts nuls consecutius: es realitzarà un 4t assalt que determinarà el robot que passa a la següent ronda. Este assalt no serà cronometrat.

Sol·licitud de detindre l’assalt:
Els responsables dels equips poden demanar la detenció de l’assalt quan el seu robot haja tingut un accident que li impedisca continuar el joc. Una vegada parada la prova, es declararà guanyador de l’assalt el robot contrari al de l’equip que va sol·licitar parar la prova.

Motius de desqualificació:
Es penalitzarà i, per tant, suposarà la desqualificació immediata per part del robot causant, en els següents supòsits:

    • No ajustar-se a les dimensions establides.

    • No compareixer a la zona de competició, degudament acreditat, en el moment requerit.

    • Començar abans de 3 segons o romandre immòbil després de 5 segons en el 2n intent pel mateix equip.

    • Dividir-se en diverses parts i/o llançar-les al robot contrari.

    • Disposar d’elements i/o materials que permeten la subjecció del robot al dohyo.

    • Provocar desperfectes a l’àrea de competició.

    • La utilització de dispositius que llancen líquids, sòlids o gasos a l’oponent, o contra l’àrea de combat.

    • L’ús de dispositius inflamables.

    • L’ús de dispositius que puguen ser motiu de danys.

    • Insultar o agredir membres de l’organització, així com la resta de competidors.

    • Manipular el robot de forma externa per qualsevol mitjà, una vegada haja començat el combat sense l’autorització del jutge.

Reclamacions:
El responsable de l’equip pot informar de possibles sospites d’incompliment de la normativa per part del seu contrincant al jutge de pista, sempre que es faça immediatament abans o després de la seua participació en la prova. El jutge de pista haurà de decidir si és fonat l’al·legat i, en cas que així siga, imposar les sancions oportunes.

Lliure SUMO. Consistix en el disseny, construcció i programació d’un robot autònom dotat de sensors, capaç d’enfrontar-se a un altre robot de característiques similars amb l’objectiu de traure el seu oponent fora de la zona de combat o dohyo (vegeu figura). Per a això es permet empentar, arrossegar, tombar, voltejar i alçar al contrari.

Característiques dels robots:

    • En esta categoria participen robots que, durant la seua construcció, hagen utilitzat qualsevol tipus de material a excepció de peces LEGO.

    • No podrà participar cap equip que presente un robot ja construït dels comercialitzats en el mercat, com Makeblock, 3PI, Moway, Polulu o similars. En este últim grup no s’inclouen els robots que usen electrònica comercial de propòsit general com Arduino, Pingüino, Chipkit o similars.

    • El robot haurà de ser autònom. No pot estar connectat a cap aparell extern com ordinadors, fonts d’alimentació o qualsevol altre dispositiu, ni tampoc podrà disposar de comunicació amb l’exterior amb aparells com comandaments de ràdio control. De la mateixa manera, no podrà ser manipulat des de fora durant el transcurs del combat, ni podrà dividir-se en diverses parts durant el transcurs de la competició.

    • Un mateix robot pot contindre diferents programes i executar el que més li convinga en funció de l’estratègia que tinga de cara al contrari amb el qual s’enfronte. Només podrà seleccionar un programa per combat, i una vegada iniciat no podrà canviar-lo en el transcurs del mateix.

    • El robot haurà d’estar programat perquè realitze un compte de temps de seguretat de 3 segons després de la seua activació i abans de procedir al seu primer moviment. Esta norma és de caràcter obligatori.

    • Dimensions màximes: 30 cm x 20 cm x 20 cm, sense comptar el màstil.

    • El robot pot desplegar-se per si mateix, sense sobrepassar les dimensions establides per a la competició.

    • Pes màxim: 1 kg. Els robots podran ser pesats i mesurats abans o després de la prova a petició dels jutges o de l’equip contrari.

    • Hauran de portar incorporat, en el seu disseny, un màstil de 15 cm que permeta col·locar en ell un dorsal amb el seu número identificatiu.

    • Els robots hauran de contindre el/els programes per a la competició ja instal·lats abans de l’inici de la prova.

    • Els robots hauran de comptar amb un polsador o interruptor d’engegada/apagat extern visible i accessible, perquè este puga iniciar la seua acció, o detindre’s en cas que siga necessari.

    • Els robots podran disposar d’un nombre il·limitat de sensors i motors.

    • Es permetrà que els robots vagen tematitzats.

El robot no podrà:

    • Tindre materials adhesius, de succió, ventoses o similars que permeten la subjecció del robot al dohyo (tauler de combat).

    • Disposar de peces que puguen danyar el robot contrari (parts tallants, navalles, serres, punxes, etc.).

L’incompliment d’algun d’estos punts serà motiu de desqualificació del robot.

Emparellaments

Els emparellaments es realitzaran per sorteig.

    • Si algun participant no es presentara a la competició se’l declararà com a absent i, per tant, el seu contrincant passarà directament a la següent tanda de classificació. De la mateixa manera succeirà si algun equip és desqualificat abans de la fase d’enfrontaments.

    • En les tandes successives, les parelles es formaran amb els guanyadors de la tanda anterior seguint l’orde inicial.

    • Si en les següents fases algun robot quedara sense parella (absència, abandó, desqualificació…) este passarà a la següent fase automàticament. L’organització s’assegurarà que no quede desemparellat en les successives tandes.

Depenent del nombre de robots inscrits i del desenvolupament de la competició, l’organització es reserva la decisió de modificar el desenvolupament d’estes rondes classificatòries, amb avís previ als participants.

Àrea de combat: dohyo

El dohyo o àrea de combat és un tauler circular de 81 cm de diàmetre. El dohyo està compost per un cercle interior de color negre de 75 cm de diàmetre, envoltat per un anell de color blanc de 3 cm d’ample. Esta zona està considerada com a àrea de combat.

    • Material: el dohyo és de fusta DM pintada amb pintura mate.

    • Té un gruix de 1,5 cm i es col·locarà sobre una superfície blanca a una altura d’uns 8 cm. El robot perdrà el combat quan caiga sobre la superfície blanca.

    • Posicionament dels robots: no hi haurà línies de posicionament. Els robots es col·locaran de manera que dues rodes laterals toquen la línia blanca exterior del dohyo.

Operativa:

    • Després de passar pel mostrador d’acreditació, on els equips rebran els dorsals, es dirigiran a la zona de boxes per a la posada a punt dels robots.

    • Durant el temps de proves en pista, podran acostar-se a la taula de competició per a fer els testos necessaris i ajustar el robot.

    • És important que tots els equips porten el dorsal per a facilitar la identificació i poder accedir a la zona de competició sense retards.

    • Es prega puntualitat i, en cas de no poder assistir, comunicar-ho per correu electrònic dies abans.

    • Si l’equip contrari no acudix al punt de trobada abans de l’inici, queda desqualificat i l’altre passa a la següent tanda. Si algun equip es retira durant la competició, haurà de comunicar-ho a la taula de control.

Competició:

    • Els dos equips contrincants hauran d’accedir junts a la zona de competició.

    • És obligatori que els participants es donen la mà tant a l’inici com al final de la prova.

    • Un mateix robot pot contindre diferents programes i executar el que més li convinga, però no es permet reprogramar-lo una vegada iniciada la competició.

    • Situats els robots a la posició d’inici, el responsable de cada equip els activarà quan el jutge ho indique.

Temps de seguretat:

    • Una vegada activats, els robots es mantindran immòbils durant 3 segons.

    • El combat començarà a comptar des de l’inici del temps de seguretat.

    • Si un robot es mou abans o queda parat més de 5 segons després d’iniciar-se, es podrà sol·licitar reinici. Si es repetix, perdrà el combat.

    • Si el jutge observa diferències excessives en l’eixida, podrà reiniciar el combat.

    • La prova és eliminatòria. Els guanyadors passen a la següent fase fins al combat final.

Combats:

    • Cada combat constarà de 3 assalts, amb una duració màxima de 2 minuts cadascun.

    • Guanya el robot que:

    • Tira o trau del dohyo al seu oponent.

    • En cas que tots dos caiguen, guanya el que haja caigut l’últim.

    • Si no hi ha vencedor, l’assalt es declara nul.

    • Tres assalts nuls consecutius: es farà un 4t assalt sense temps límit.

Finals:

    • Entre els guanyadors de les fases es faran les finals amb les mateixes normes.

Detindre un assalt:

    • Els responsables poden sol·licitar detindre’l si el robot té un accident que li impedix continuar. En eixe cas, guanya el contrari.

Motius de desqualificació:

    • No ajustar-se a les dimensions.

    • No presentar-se amb acreditació al moment requerit.

    • Començar abans de 3 segons o quedar immòbil més de 5 segons en el 2n intent.

    • Dividir-se en parts o llançar-les.

    • Usar materials per a fixar-se al dohyo.

    • Danyar l’àrea de competició.

    • Llençar líquids, sòlids o gasos a l’oponent o a l’àrea.

    • Ús de dispositius inflamables o perillosos.

    • Insultar o agredir l’organització o competidors.

    • Manipular el robot des de fora una vegada iniciat el combat sense permís del jutge.

Reclamacions:

    • El responsable de l’equip pot informar al jutge de sospites d’incompliment abans o després de participar.

    • El jutge decidirà i, si correspon, imposarà sancions

Entrega Exprés (Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius).

L’alumnat podrà utilitzar qualsevol tipus de robot per a resoldre el desafiament en el menor temps possible. Per a això, podran fer ús de qualsevol tipus de sensor. El temps màxim per a completar el desafiament serà de 2 minuts.

Característiques dels robots:

    • En esta categoria poden competir tota classe de robots i materials, ja siga artesanal, comercial, construït amb Lego o mitjançant la combinació d’estos components.

    • El robot ha de ser autònom. No pot estar connectat, manipulat o en comunicació amb l’exterior a cap dispositiu durant el transcurs de la prova, ni podrà dividir-se en diverses parts.

    • Un mateix robot pot contindre diferents programes i executar el que més li convinga en funció de les característiques del repte.

    • Els robots hauran de contindre el/els programes per a la competició ja instal·lats abans de l’inici de la prova.

    • El nombre de sensors per als robots serà il·limitat.

    • Els equips han de portar el seu robot muntat i llest per a les proves.

    • Pes màxim: 1 kg. Els robots podran ser pesats i mesurats abans o després de la prova a petició dels jutges o d’un equip contrari.

    • Hauran de portar incorporat, en el seu disseny, un màstil de 15 cm que permeta col·locar en ell un dorsal amb el seu número identificatiu.

    • Dimensions màximes: 30 cm x 20 cm x 20 cm, sense comptar el màstil. El robot pot desplegar-se per si mateix, sense sobrepassar les dimensions establides per a la competició.

    • Els robots hauran de comptar amb un polsador o interruptor d’engegada/apagat extern, visible i accessible, perquè este puga iniciar la seua acció, o detindre’s en cas que siga necessari.

    • Es permetrà que els robots vagen tematitzats.

    • El robot no podrà disposar de peces que puguen danyar el tauler de la prova (parts tallants, navalles, serres, punxes, etc.).

    • L’incompliment d’algun d’estos punts serà motiu de desqualificació del robot.

Operativa:
Es prega als equips que siguen puntuals a l’hora d’arribada i, en cas de sorgir algun inconvenient que els impedisca acudir abans de l’inici de la Fase de Proves, ho comuniquen per correu electrònic dies abans de la competició.

Després de passar pel mostrador d’acreditació, on els equips rebran els seus dorsals i la informació necessària, es dirigiran a l’Àrea d’Ajustos, on esperaran amb el seu robot que comencen les proves.

És important que tots els equips col·loquen el seu dorsal als robots, ja que sense ell no es podrà accedir a la Fase de Competició.

Fase de proves:
L’alumnat tindrà una taula habilitada per a provar els seus robots i fer els ajustos que consideren necessaris en les seues programacions abans de competir.

Durant la Fase de Proves, l’alumnat podrà realitzar modificacions i ajustos al robot amb la finalitat d’aconseguir superar la prova.

Una vegada finalitzada la Fase de Proves, es passarà per l’Àrea de Control abans d’accedir a la Fase de Competició. Una vegada obtinguda la conformitat de la taula de control, on es verificarà que els robots complixen amb les mesures i pesos establits en les bases, es passarà directament a la competició. En cas de no complir amb els requisits, s’hauran de realitzar les modificacions necessàries; en cas contrari, l’equip serà desqualificat.

Fase de competició:
El repte consistix a col·locar el major nombre de cubs de color negre en la Zona de Descàrrega, dins del temps establit de 2 minuts.

Característiques dels cubs: els cubs estaran construïts amb peces LEGO® Design ID: 2456 2×6 i tindran unes dimensions de 47x47x47 mil·límetres aproximadament.

Per a accedir al tauler en màxima qualitat i poder imprimir-lo, ves a la zona de descàrregues.

Els cubs estaran col·locats sobre els cercles que apareixen en la figura superior. El circuit comptarà amb dos files de cubs:

    • En la primera fila es col·locaran 6 cubs, distribuïts de manera aleatòria entre 3 cubs blancs i 3 cubs negres.

    • En la segona fila es col·locaran 4 cubs, distribuïts de manera aleatòria entre 2 cubs blancs i 2 cubs negres.

L’equip que aconseguisca el major nombre de punts en menys temps serà el vencedor.

    • En total hi haurà 5 cubs blancs i 5 cubs negres.

    • Els robots podran evitar o apartar els cubs blancs.

    • El temps màxim per a afrontar el repte és de 2 minuts.

    • Els participants hauran d’utilitzar el mateix programa per a resoldre el repte. Si es reinicia la prova es podrà elegir un altre programa prèviament instal·lat en el robot.

    • No es permet reprogramar el robot una vegada s’inicie la competició. Preguem als professors i/o tutors dels equips que vetlen pel compliment d’esta norma.

Pista de competició:

    • Dimensions de la pista: 195 x 195

    • Material: lona impresa Frontlight

    • Línies negres de 2 cm.

    • La pista compta amb un listó d’aproximadament 5 cm d’altura en tot el seu perímetre per a evitar que els robots caiguen.

Inici:
El responsable de cada equip col·locarà el robot en la “Posició d’inici” i procedirà a activar-lo quan el jurat done el senyal per a iniciar la competició. El robot ha de tindre almenys una roda completament dins de la zona d’inici.

El responsable de l’equip podrà reiniciar la prova si ho considera necessari, informant el jurat. En tal cas, el robot s’ubicarà novament en la posició d’inici i els cubs es col·locaran en la seua posició original. No obstant això, el temps dels dos minuts continuarà corrent, és a dir, el cronòmetre no es reiniciarà en començar de nou la prova. Els participants podran donar per finalitzada la prova abans dels 2 minuts quan hagen resolt tot el desafiament o en el moment en què ho desitgen, avisant el jurat.

Sistema de puntuació:

    • 1 cub col·locat íntegrament en la Zona de Descàrrega: 2 punts.

    • 2 cubs col·locats íntegrament en la Zona de Descàrrega: 4 punts.

    • 3 cubs col·locats íntegrament en la Zona de Descàrrega: 6 punts.

    • 4 cubs col·locats íntegrament en la Zona de Descàrrega: 8 punts.

    • 5 cubs col·locats íntegrament en la Zona de Descàrrega: 12 punts.

    • En cas que un cub no estiga col·locat íntegrament dins de la Zona de Descàrrega, però toque o estiga parcialment dins d’ella, en lloc de dos punts s’adjudicarà un punt a cada cub que es trobe en esta situació.

    • Una vegada col·locats els 5 cubs negres total o parcialment en la Zona de Descàrrega, s’atorgaran 4 punts als robots que aconseguisquen tornar a la Zona d’inici. Per a obtindre esta puntuació és imprescindible col·locar els 5 cubs en la Zona de Descàrrega.

    • Cada cub blanc col·locat en la Zona de Descàrrega restarà 2 punts. Esta penalització s’aplicarà si el cub blanc entra en contacte amb la Zona de Descàrrega.

Motius de desqualificació:
Es penalitzarà i, per tant, podrà suposar la desqualificació immediata per part del robot causant, en els següents supòsits:

    • No ajustar-se a les dimensions establides.

    • Provocar desperfectes a l’Àrea de Competició.

    • L’ús de dispositius que puguen ser motiu de danys, tant materials com físics en relació amb les persones.

    • Insultar o agredir membres de l’organització, així com la resta de competidors.

    • Manipular el robot de forma externa per qualsevol mitjà, una vegada haja començat la competició sense l’autorització del jurat.

Reclamacions:
El responsable d’un equip pot informar els jutges de possibles sospites d’incompliment de la normativa per part d’algun contrincant, sempre que es faça immediatament abans o després de la seua participació en la prova. El jurat decidirà si és fonat l’al·legat i, en cas que així siga, imposar les sancions oportunes.

Descàrregues:

    • Descarrega’t el circuit amb les cotes [ací]

    • Descarrega’t el circuit per a imprimir – sense cotes – [ací]

  •  
  •  
    • Robot Dance (Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius).
      Els equips guanyadors seran aquells que s’ajusten millor al ritme de la música i realitzen la coreografia més completa i original en la prova de Robot Dance.

      Característiques dels robots

      • Els equips que es presenten a esta categoria podran emprar qualsevol tipus de robot, tant si s’utilitza un robot comercial modificat, com si és construït pels participants. En este últim cas, podran utilitzar qualsevol material.

      • Cada equip podrà presentar el nombre de robots que desitge per a la realització del ball, podent formar una coreografia entre ells. En esta categoria també poden participar robots que competisquen en les categories Lego i Lliure.

      • S’admet qualsevol llenguatge de programació per a la realització de la prova.

      • Es permet que el robot o els robots estiguen tematitzats.

      • No hi ha dimensions màximes.

      • El robot o els robots podran, o no, integrar sensors de qualsevol tipus.

      Informació general:

      • La competició es realitzarà a l’auditori Santiago Grisolía del Museu de les Ciències.

      • No es permet menjar ni beure a l’auditori.

      • Els equips podran assajar a l’auditori abans de la competició.

      Circuit:

      • La prova es realitzarà en una superfície Dibond de 200 x 250 cm aproximadament.

      • Sobre el tauler es muntarà un vinil laminat mate amb una quadrícula, com es mostra en la figura, per a facilitar el posicionament dels robots. L’ample de la línia negra serà de 2 cm.

      • El tauler no estarà delimitat per sòcols.

Operativa:

    • Cada equip participant aportarà la seua pròpia música en un arxiu electrònic d’àudio MP3 o MP4, abans del 27 d’abril de 2026, via correu electrònic a l’adreça divulgacion@cac.es (pes màxim de l’arxiu 3 Mb). La cançó no excedirà els 2 minuts de duració.

    • La distribució dels robots participants, així com la seua posició d’inici, quedarà a criteri dels participants.

    • Els equips podran reiniciar la prova en cas que es produïsca una desincronització amb la música. Tindran 5 intents com a màxim.

    • En el cas que els robots hagen consumit els 5 intents i no hagen aconseguit iniciar el ball, quedaran desqualificats. Estos robots, una vegada solucionat el problema, podran fer un nou intent, però fora de la competició.

    • L’actuació serà presenciada per diversos jutges encarregats de valorar-la.

    • Els criteris emprats pels jutges per a realitzar la seua valoració seran: originalitat i complexitat de la coreografia preparada, nivell de sincronització assolit amb el ritme de la música i personalització del robot. En el cas que s’empren en la prova més d’un robot, es valorarà especialment la coordinació aconseguida entre ells.

    • Durant el desenvolupament de la coreografia no es podrà realitzar cap modificació al robot. En cas que això ocórrega, l’equip quedarà immediatament desqualificat.

Informació addicional

Per a informació addicional sobre el concurs, és imprescindible contactar amb
divulgacion@cac.es

GUANYADORS EDICIÓ ANTERIOR

A València, sent les 13.30 hores del dia 9 de maig de 2025, es reunixen, després de la corresponent convocatòria, els membres del jurat del concurs Desafio Robot organitzat per la Ciutat de les Arts i les Ciències de València.

Després de la posada en comú de les valoracions obtingudes pels concursants en les diferents proves, el Jurat per unanimitat, acorda:

    • Primer premi: Centre educatiu: IES LAS FUENTES – VILLENA

    • Segon premi: Centre educatiu: IES BALEARES

    • Primer premi: Centre educatiu: IES LAS FUENTES – VILLENA 

    • Segon premi: Centre educatiu: IES BALEARES

    • Primer premi: Centre educatiu: IES RASCANYA

    • Segon premi: Centre educatiu: IES RASCANYA

    • Primer premi: Centre educatiu: IES PARE ARQUES – COCENTAINA

    • Segon premi: Centre educatiu: COL·LEGI VILAVELLA

ORGANITZA / COL·LABORA